جایگاهی برای ایده های علمی جدید
تولید سیمان ضد اشعه ی ایکس در کشور
نوشته شده توسط مهندس محمدرضا کارگر در ساعت 19:1
محققان كشور موفق به ساخت سيماني با قابليت نفوذناپذيري در برابر اشعه X و پرتوهاي راديواكتيو شدند.


 

علي گنجي‌زاده، مبتكر جوان و برگزيده سيزدهمين جشنواره خوارزمي در گفت‌وگو با خبرنگار فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه گيلان، افزود: با توجه به استفاده روزافزون از پرتوهاي راديواكتيو و پرتو ايكس در امور صنعتي، پزشكي و نظامي، لزوم پيشگيري از عوارض و اثرات مخرب اين پرتوها در عين سودمندي بر كسي پوشيده نيست. سيمان با قابليت نفوذناپذيري نسبت به آب و اشعه ايكس X و پرتوهاي راديواكتيو مي‌تواند راهكار مناسبي جهت استفاده ايمن و بي‌خطر از اين پرتوها باشد.

وي ادامه داد: اين سيمان به لحاظ ساختاري و شكل نهايي در عين سبكي، نسبت به ديگر مواد حاجب اشعه، نظير ورق‌هاي سربي داراي كاربردي بسيار عملي‌تر همراه با صرفه بسيار در هزينه و انرژي است.

گنجي‌زاده افزود: مواد تشكيل دهنده اين ماده به وفور در بازار داخلي يافت مي‌شود و كارگاه‌ها و كارخانجات متعددي در داخل كشور به توليد و ساخت انبوه مواد اوليه مورد نياز اين سيمان مشغول هستند كه اين موجب عدم وابستگي به خارج و نيز جلوگيري از خروج ارز از كشور مي‌شود.

وي با اشاره به كاربردهاي اين سيمان گفت: اين سيمان در پزشكي كاربرد فراوان دارد، زيرا به دليل استفاده فراوان از اشعه ايكس در بيمارستان‌ها، جهت محافظت از محيط خارجي اين اتاق‌ها از نفوذ پرتوهاي زيانبار ايكس، از ورق‌هاي سربي با ضخامت 2.5 ميليمتري به بالا استفاده مي‌شود و مي‌توان از اين سيمان براي محيط‌ هاي بيمارستاني استفاده كرد.

وي تصريح كرد: همچنين از اين سيمان مي‌توان در حوزه صنعت نيز بهره برد؛ زيرا خاصيت آب‌بندي اين سيمان بسيار بالا بوده و به اين جهت در درزگيري موقت يا دائمي ترك سدها و يا لوله‌هاي انتقال آب مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد، در واقع با استفاده از نوارهاي پارچه‌اي و آغشته‌سازي آنها به اين سيمان (مشابه باندهاي گچي مورد استفاده در شكستگي‌هاي استخوان) به راحتي مي‌توان ترك يا شكستگي‌هاي لوله‌هاي انتقال آب يا درز سدها را ترميم يا تعمير دائمي كرد.

اين دانش‌آموز موفق با بيان اين ‌كه اين سيمان علاوه بر كاربردهاي پزشكي و صنعتي، كاربرد نظامي نيز دارد، گفت: اين سيمان با دارا بودن دو قابليت نفوذناپذيري نسبت به پرتوهاي راديواكتيو و نيز مقاومت فشاري 20 برابر سيمان معمولي، مستعد ساخت پناهگاه‌ها و سنگرهاي دفاعي است.

گنجي‌زاده با بيان اين كه هزينه توليد هر مترمربع از اين سيمان حدود يك سوم ورقه‌هاي سربي هم ضخامت با آن است، گفت: در توليد انبوه، اين مقدار به حدود يك پنجم كاهش مي‌يابد كه در نوع خود و با توجه به قابليت‌هاي اشاره شده مي‌توان آن را تحولي بنيادي در عرصه ايزوله‌سازي اماكن از اشعه‌هايي با طول موج بسيار پايين دانست.

وي افزود: طرح سيمان با قابليت نفوذناپذيري نسبت به آب، اشعه ايكس و پرتوهاي راديواكتيو داراي گواهي ثبت اختراع از اداره ثبت مالكيت‌هاي معنوي است.

گنجي‌زاده گفت: اين سيمان از لحاظ ساختار فضايي و مقاومت نيز بارها از سوي استادان فن آزمايشگاه‌هاي دانشگاه گيلان مورد آزمايش قرار گرفته و داراي تاييديه از دانشگاه و سازمان انرژي اتمي است.

وي در پايان با اشاره به اين‌كه اين طرح از دو سال و نيم گذشته مورد بررسي و پژوهش قرار گرفته، ابراز اميدواري كرد كه با توليد انبوه از اين سيمان با قابليت‌هاي منحصربه فرد آن در دنيا، گام موثري در توسعه و پيشرفت ميهن اسلامي‌ برداشته شود.

به گزارش ايسنا، طرح علي گنجي‌زاده از بين بيش از 24 هزار طرح دانش‌آموزي و دانشجويي موفق به كسب رتبه دوم  در سيزدهمين جشنواره جوان خوارزمي شده است.

منبع: ايسنا


:: موضوعات مرتبط: سیمان ضد اشعه ی ایکس در کشور ساخته شد، ،
:: برچسب‌ها: تولید سیمان ضد اشعه ایکس, سیمان ضد اشعه, سیمان ضد اشعه ایکس, سیمان ضد اشعه x,

صفحه قبل 1 صفحه بعد